Help ons besparen

Sigrid Binksma 11-02-2025 434 keer bekeken 18 reacties

Haaksbergen kampt vanaf 2026 met een financieel tekort. Uitgaven moeten omlaag en inkomsten omhoog. Denk mee!

Vanaf 2026 ontvangen alle gemeenten in het land fiks minder geld van de Rijksoverheid. Ook in Haaksbergen is dat het geval. De gemeente krijgt vanaf volgend jaar 2,3 miljoen euro per jaar minder. Dat bedrag is dusdanig hoog dat er serieus ingegrepen moet worden om de financiële tekorten op te lossen. 

Maar ondertussen staat de samenleving niet stil en komen er de komende jaren zelfs nog nieuwe  maatschappelijke opgaven, wetten en regels op het pad van Haaksbergen, waar de gemeente lang niet altijd geld voor krijgt. Kortom, meer dan ooit zijn er keuzes nodig. 

Denk met respect voor elkaar mee over mogelijke realistische bezuinigingen en het verhogen van inkomsten! Kunnen we de dingen anders doen? Uw suggesties zijn meer dan welkom. We gebruiken ze bij onze overwegingen. Uiteindelijk neemt de gemeenteraad een besluit over de Begroting 2026 en volgende jaren. Geef hieronder uw suggesties.

Velden met een * zijn verplicht.

Anti spam controle

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.
 
Een momentje...

Hector Mallot

19-03-25 om 16:35

Ambtenaren met verstand kiezen zodat die externe adviseurs niet meer nodig zijn .

 

M.

19-03-25 om 13:36

Het huidige systeem van ophalen van gescheiden afval is omslachtig, duur en inefficiënt.

Schaf dit systeem van gescheiden ophalen van PMD en Restafval af, laat inwonenden dit weer in 1 bak doen, en zorg voor nascheiding van dit afval zoals reeds gebruikelijk in sommige grotere steden in Nederland. Maak de ophaalfrequentie van dit afval 1x in de 2 of 3 weken.

GFT afval kan dezelfde frequentie hebben van 1x in de 2 of 3 weken gedurende het jaar en eventueel op dezelfde dag als het restaval indien mogelijk. Dus niet meer, zoals nu, wekelijks gedurende 6 (!) maanden van het jaar, of beperk deze wekelijkse periode tot 1 maand in het voorseizoen en 1 maand in het naseizoen.

Laat alle inwoners op dezelfde dagen van de week hun afval aan de straat zetten, dus geen verschillende ophaaldagen meer voor iedere wijk zoals nu het geval is. Of beperk dit tot 2 vaste dagen in de week als alles ophalen op 1 dag niet realiseerbaar is.

Voordelen:
- Lagere frequentie van ophalen. Idealiter 1x in de 2 of 3  weken als Restafval en GFT op 1 dag en door een en dezelfde vuilniswagen zouden kunnen worden opgehaald.

  • Minder verschillende rijdend materieel voor Restafval, PMD, en GFT. Idealiter zou Restafval/GFT door dezelfde vuilniswagen moeten worden opgehaald, zoals eerder genoemd.
  • Besparing op manuren door verlaging ophaalfrequentie en vermindering afvalstromen en het afschaffen van verschillende ophaaldagen per wijk.
  • Minder uitgifte/vervanging van 3 verschillende afvalbakken in 2-3 verschillende groottes.
  • Nascheiding van afval is veel efficiënter gebleken dan dat de burgers dit doen, zodat afgekeurd PMD-afval minder alsnog de verbrandingsoven in moet.
  • Verbetering van het straatbeeld door minder bakken op de trottoirs die vaak hinderlijk in de weg staan voor voetgangers/rolstoelgebruikers. Minder lelijke, ruimtevretende en stinkende bakken op het eigen terrein.

R

19-03-25 om 12:22

1. Sociaal Domein (€ 1.000.000 besparing)

A. Jeugdzorg: € 400.000 besparing

Maatregel: Minder snelle doorverwijzing naar dure specialistische jeugdzorg → meer inzet op lichte hulp.
Hoe:

Invoering striktere indicatiecriteria voor specialistische zorg.

Samenwerken met scholen en sportverenigingen om lichte problemen eerder op te lossen.

Meer nadruk op ambulante begeleiding in plaats van dure pleegzorg en opvang.

✅ Voordelen: Minder hoge kosten per kind, meer preventieve hulp.
⚠️ Risico's: Meer druk op lokale welzijnsorganisaties → aanpak vereist duidelijke afspraken.

B. Wmo-maatregelen: € 400.000 besparing

Maatregel 1: Hogere eigen bijdrage huishoudelijke hulp

Mensen met een inkomen boven 1,5x modaal gaan een inkomensafhankelijke bijdrage betalen.

Besparing: € 250.000

Maatregel 2: Geen standaard maatwerkvoorziening meer, tenzij echt nodig

Striktere keuring voor hulpmiddelen en woningaanpassingen (denk aan trapliften, scootmobielen).

Besparing: € 150.000

✅ Voordelen: Minder verspilling van middelen → hulp blijft beschikbaar voor echt kwetsbare groepen.
⚠️ Risico's: Kans op bezwaarprocedures, vereist goede communicatie met inwoners.

C. Leerlingenvervoer: € 200.000 besparing

Maatregel: OV-vervoer als norm, taxivervoer alleen bij zwaar medische indicatie.

Kinderen krijgen reisvergoeding OV, alleen bij medische noodzaak een taxi.

Inzetten van vrijwillige ‘OV-coaches’ die kinderen in het begin begeleiden.

✅ Voordelen: Kinderen worden zelfstandiger, besparing op dure taxikosten.
⚠️ Risico's: Ouders kunnen bezwaar maken → belangrijk om uitleg en ondersteuning te bieden.

2. Overhead (personeel, ICT, huisvesting) (€ 500.000 besparing)

A. Digitalisering en automatisering: € 250.000 besparing

Maatregel: Meer gemeentelijke diensten digitaal afhandelen.
Hoe:

Meer digitale aanvragen voor paspoorten, vergunningen, uittreksels → minder baliepersoneel nodig.

Invoering AI-chatbot voor standaardvragen aan de gemeente → bespaart ambtelijke uren.

Snellere verwerking van aanvragen → voorkomt extra personeelsinhuur.

✅ Voordelen: Snellere service, minder personeelskosten.
⚠️ Risico's: Ouderen en laaggeletterden moeten goed begeleid worden.

B. Kritisch kijken naar externe inhuur: € 150.000 besparing

Maatregel: Meer vaste ambtenaren opleiden → minder dure externe adviesbureaus.

Voorbeeld: In plaats van € 150 per uur voor externe juridisch adviseur, een eigen medewerker scholen voor € 5.000 per jaar.

✅ Voordelen: Kennis blijft binnen de gemeente, minder afhankelijkheid externe bureaus.
⚠️ Risico's: Kost in eerste instantie opleidingsbudget, pas later besparing.

C. Herstructurering gemeentelijk vastgoed: € 100.000 besparing

Maatregel: Kantoorruimte verkleinen → minder huur en energiekosten.

Gemeentehuis efficiënter gebruiken, werken met flexibele werkplekken.

Eén loket sluiten (bv. wijkkantoor waar weinig gebruik van wordt gemaakt).

✅ Voordelen: Lagere vaste lasten.
⚠️ Risico's: Inwoners kunnen klagen over minder fysieke loketten → digitale dienstverlening moet goed functioneren.

3. Verkeer, vervoer en waterstaat (€ 300.000 besparing)

A. Efficiënter wegenonderhoud: € 200.000 besparing

Maatregel: Wegen minder vaak opnieuw asfalteren, meer gebruik van onderhoudscoatings.

Alternatief: In plaats van elke 5 jaar groot onderhoud, verlengen naar 7 jaar.

Nieuwe methodes inzetten, zoals koud asfaltreparaties → goedkoper en sneller.

✅ Voordelen: Minder kosten, wegen blijven veilig.
⚠️ Risico's: Visueel iets minder mooi, maar functioneel goed.

B. Minder strooien bij gladheid: € 100.000 besparing

Primair strooien op hoofdwegen en fietspaden, niet op kleine zijstraatjes.

✅ Voordelen: Minder zoutverbruik, lagere transportkosten.
⚠️ Risico's: Risico op klachten van inwoners in zijstraten.

4. Sport, cultuur en recreatie (€ 200.000 besparing)

A. Zwembad De Wilder openhouden met energiezuinige maatregelen: € 100.000 besparing

Maatregel:

Plaatsen zonnepanelen en warmtepompen → besparing op energiekosten.

Aansluiting op warmtenet onderzoeken → lagere vaste lasten.

Doordeweeks overdag zwembad deels sluiten (lagere bezoekersaantallen).

✅ Voordelen: Zwembad blijft open, lagere kosten.
⚠️ Risico's: Incidentele investering nodig voor energiebesparende maatregelen.

B. Efficiëntere subsidies cultuur en sport: € 100.000 besparing

Minder subsidies voor slecht bezochte evenementen.

Meer zelfredzaamheid stimuleren bij verenigingen (meer inkomsten uit sponsoring).

✅ Voordelen: Alleen succesvolle initiatieven behouden.
⚠️ Risico's: Kleine verenigingen kunnen lastiger overleven.

5. Economische ontwikkeling (€ 100.000 besparing)

A. Slimmere marketingstrategie → behoud toerisme, minder kosten

Alternatief: Gerichte marketing, meer online campagnes (goedkoper dan folders en beurzen).

Maatregel:

Social media en influencer-marketing inzetten → goedkoper dan traditionele campagnes.

Samenwerken met buurgemeenten voor gezamenlijke promotie (Twente als regio).

✅ Voordelen: Minder marketingkosten, toerisme blijft intact.
⚠️ Risico's: Vergt een goed online team → samenwerkingen zoeken.

Harrie

18-03-25 om 23:09

Beste,

  • Samenwerking met buurgemeenten
  • Kappen afstoten (ruimtes beter benutten / downie en brownie)
  • MBS afstoten
  • Wilder sluiten
  • Betaald parkeren
  • Bedrijven hoger belasten
  • Toeristenbelasting omhoog (2 euro pp)
  • Rijken hoger belasten
  • Gat in de markt afronden

Het zal iedereen raken maar kijk vooral als gemeente naar jezelf. Kunnen het aantal ambtenaren omlaag of samengevoegd worden met andere gemeentes.

Nienke

18-03-25 om 20:48

Beste gemeente Haaksbergen,

Maak een einde aan het Gat in de Markt, dit dossier heeft nu echt te lang geduurd en heeft veel te veel geld gekost. Gemeente denk even na: een Lidl gaat daar niet werken met de huidige infrastructuur: allemaal weer extra kosten en weer extra kosten van bezwaarprocedures van omwonenden. Zet in op woningbouw op die plek voor jong en oud, waardoor mantelzorg voor de toekomst een kans krijgt (de jeugd houdt een oogje in het zeil voor de ouderen), het onderste deel van de bouw kunt u vullen met betaalbare huurpanden voor horeca, of winkels voor kleine ondernemers. Maak wat van de markt/centrum!

Behoud van scholengemeenschap Het Assink middels duurzame, doch betaalbare nieuwbouw. 

Behoud van zwembad De Wilder.

Terugkeer van betaald parkeren in het dorp: de Haaksbergenaar weer meer op de fiets: duurzaam en gezond!

Potientiele bouwgrond opkopen zonder zekere eindbestemming klinkt als een slecht plan, bespaar u het geld en energie!

Subsidies voor sportverenigingen stoppen is een slecht plan: uw taak als gemeente is de bewoners zoveel mogelijk gezond te houden. Sport moet worden gestimuleerd.

Succes met alle input via deze site.

Mini

18-03-25 om 19:39

Allereerst zou ik als gemeente beginnen met zorgen van inwoners serieus te nemen. Dit om de leefbaarheid te bevorderen. Veel mensen hebben schoon genoeg van jullie schijnparticipatie, voelen zich niet serieus genomen. Een paar voorbeelden zijn het gat in de markt, sluiting buitenpoli MST, windmolens die het mooie Buurse kapot maken. Bewoners mobiliseren zodat ze zich gehoord voelen, dan zijn ze ook geneigd de handen uit de mouwen te steken om problemen samen op te lossen. En misschien cliché maar mensen behandelen zoals je zelf behandeld wilt worden. Veel wijsheid toegewenst.

J van der laan

18-03-25 om 18:43

Geachte,

probeer eerst te kijken naar de meest essentiële zaken die er echt toe doen.

-De Kappen afstoten.

-Spoorwegmuseum moet op eigen benen staan.

-De Wilder noodzakelijke renovaties doorvoeren.

-Nieuwe scholengemeenschap echt "low budget" bouwen.

-Gronden verkopen, probeer hier zoveel mogelijk rendement te behalen.

-Gat in de Markt zo gauw mogelijk invullen.

-Haaksbergen aantrekkelijk maken om hier te komen wonen en werken.

-Ondernemers hier na toe trekken.

U moet in deze tijden buiten de lijnen kleuren, anders red u het niet!

Groet, Jacob van der Laan.

Absuluut geen fusie met Enschede, dan liever met Berkelland.

 

Anoniem

13-03-25 om 17:19

Wanneer er bij de Gemeente Haaksbergen eens een reorganisatie zou gaan plaatsvinden en dit laat doen door een ondernemer zou heel veel geld besparen. Inventariseren wat iedereen doet als taak dagelijks. Een heel groot voorbeeld is het gat in de markt. Onvoorstelbaar hoe er met gelden om is gegaan al die jaren. Er gaat ontzettend veel geld over de balk. Denk als een als een goed ondernemer. Maar dit geldt voor elke gemeentelijke of overheidsinstantie.

Bas

09-03-25 om 18:52

In hoeverre is hechten aan zelfstandigheid een heilig huisje? Als het om mijn portemonnee gaat is het voor mij als inwoner van Haaksbergen een must om een vergaande samenwerking met de (professionele) gemeente Enschede aan te gaan. Juist door die heilige huisjes van de afgelopen jaren is de gemeente op zijn gat komen te liggen en is jan modaal in de gemeente de dupe geworden. De grote heren kunnen zich goed redden wat te zien is aan de kapitale woningen die links en rechts de grond uit schieten. Zij hebben belang bij wethouders die niet alleen goed benaderbaar zijn maar meer dan dat.. Dat de aankoop van bouwgrond wordt afgeschoten in onderstaande reacties vind ik onbegrijpelijk. Deze grond is juist bestemd voor inwoners met een gemiddelde en kleine portemonnee. Zo werken we een gemêleerde samenleving wat het beste voor onze gemeenschap is.  Kijk naar de woningbouwvereniging, afvalinzameling, het zwembad, GBT. Deze zijn allemaal gecentraliseerd uit kostenoverweging en dat gaat prima. Juist fuseren met Enschede brengt ons vele nieuwe kansen. 

Linda

05-03-25 om 20:17

Nou dat is deze keer een makkelijke(

De miljoenen om grond in een onzeker gebied zoals Honesch aan te kopen niet gebruiken..

(het moet nog blijken of je er wat mee kan/mag)

probleem opgelost..

zo simpel kan het zijn he?

Bert

05-03-25 om 17:22

Meedenken zonder inzage van de huidige cijfers is nogal lastig. 

Tom

28-02-25 om 9:19

Betreft: Kostenbesparingen binnen de gemeente

Geachte Heer, Mevrouw,

Er zijn diverse mogelijkheden om als gemeente kostenbesparingen te realiseren. Graag breng ik enkele concrete voorstellen onder uw aandacht:

1. Zwembadexploitatie
De gemeentelijke bijdrage aan het zwembad lijkt structureel hoog, terwijl het om een particuliere onderneming gaat. Het is zinvol te onderzoeken of deze exploitatie efficiënter kan, of dat het zwembad zelfstandig kan voortbestaan zonder gemeentelijke financiële steun.


2. Grondaankopen en woningbouw
Het stopzetten van gemeentelijke grondaankopen, zoals in de Honesch, kan direct kosten besparen. Woningbouwinitiatieven kunnen beter aan particuliere partijen worden overgelaten, gezien de reeds aanwezige plannen en het risico op financiële tegenvallers, zoals eerder bij de Wissinkbrink.


3. Parkeerbeheer
Het herinvoeren van betaald parkeren kan, mits goed uitgevoerd, een rendabele investering zijn. Dit draagt niet alleen bij aan inkomsten voor de gemeente, maar kan tevens het centrum autoluw maken.


4. Vastgoedbeheer
Indien het gebouw “de Kappen” nog gemeentelijk eigendom is, zou verkoop aan een particuliere partij overwogen kunnen worden. Dit geldt eveneens voor ander gemeentelijk onroerend goed dat niet direct tot de kerntaken van de gemeente behoort.


5. Subsidies voor sportverenigingen
Het heroverwegen of afbouwen van subsidies aan sportverenigingen kan een directe kostenbesparing opleveren. Mogelijk kunnen verenigingen alternatieve financieringsbronnen aanboren.

Ik hoop dat u deze voorstellen in overweging neemt.

Met vriendelijke groet,

Tom Perik

Monique Elties

27-02-25 om 15:03

Graag voldoe ik aan het verzoek, mijn suggestie via de offieciële weg kenbaar te maken. 

Werk efficiënter, met kortere en snellere lijnen. Een bouwaanvraag bijvoorbeeld, duurt zo lang, en er moet door zoveel mensen een zegje over gedaan worden, dat het heel lang duurt. Als er bij onze aanvraag bijvoorbeeld, 2.of misschien wel 3 mensen bij ons op locatie waren gekomen  had er veel sneller ( voor jullie als ons) gehandeld en behandeld kunnen worden. 

En houdt geen bouwaanvragen tegen. Nieuwbouw brengt geld in het laatje door vergunningen, leges, maar ook door ontvangst van gemeentelijke belasting.

Nu hebben wij een overijverige buurvrouw , stratersdijk 25,welke om ieder wissewasje jullie belt. Wat kost zoiets wel niet om daar telkens iemand naartoe te sturen? Of om haar maar telkens telefonisch of schriftelijk te woord te staan. Stel paal en perk...tot hier en niet verder. 

 

Met vriendelijke groet

Monique Elties

 

AtV

27-02-25 om 14:27

Men zou eens mogen gaan kijken naar verschil PGB of WMO voor scootmobiel vergoeding. PGB is namelijk niet voor rekening van de gemeente Haaksbergen. Voordeel PGB voor de cliënt meer vrijheid in keuze die passend is voor fysieke staat en sociale leefstijl waardoor psychisch het ook beter valt. Voordeel is ook dat dit administratief niet in moeilijke urenadministratie bijgehouden hoeft te worden maar gewoon via offerte de aanvraag indienen daarna aanschafnota en onderhoudtsnota ingediend kan worden.

Als een gemeente kosten wil besparen dan is dit er 1 die voor beide partijen goed zou werken. Controles in onderhoud via WMO zijn er namelijk nu niet want wat op papier aangeleverd wordt kan in praktijk tegenvallen is mijn ervaring. 

Marieke

27-02-25 om 14:11

Laat mensen gemeentegrond adopteren of kopen ondanks kabels eronder. Je kunt ook daar een afspraak over maken op papier. Dit scheelt je onderhoud. 

DD

27-02-25 om 13:22

Waarom besparen? Er staan zat kapitale huizen... verhoog de heffingen voor de rijken. Het ergste dat kan gebeuren is dat een randstedeling ergens anders zijn vakantievilla gaat zoeken, en dat bevordert doorstroom. Moet je wel even de zakenmannetjes die tegelijk in de politiek en in de handel zitten vragern om hun zakelijke belangen en de politiek te scheiden. Ik vertrouw er op dat niemand corrupt is, en dus dat ze eerlijk en naar eer en geweten zullen stemmen.

Jan

24-02-25 om 4:03

Niet snijden in de zorg en andere voorzieningen van ons en ook geen OZB verhoging meer maar omdenken! Doe gewoon geen onnodige en risicovolle investeringen. Geen gronden aankopen i.v.m. bouwplannen op de Honesch, waar miljoenen mee gemoeid blijken te zijn en waarvan de bouw nog 10 jaar kan duren. Waarbij het ook nog eens de vraag is hoe de gerechtelijke procedures aflopen. Kijk eens kritisch naar de organisatie, eerder snijden in onnodige werkzaamheden dan nog meer geld erin. Stop met onnodig geld pompen in allerlei onderzoeken.

Betrokken bewoner

21-02-25 om 15:00

Stop met het investeren van miljoenen in het willen bouwen aan Honesch. Dit wordt met alle alternatieven en initiatieven die er liggen een onnodig grote uitgave! Zonde!! Weer een financiële misser.

Cookie-instellingen